Temă
Casa Sidorovici a aparţinut scriitorului bucovinean George Sidorovici (1920-1976). Locuința, construită în 1910 a fost naţionalizată, iar scriitorul a dorit ca această clădire să fie dăruită Casei de copii. George Sidorovici, învățător, bibliotecar și redactor al unui cotidian sucevean de succes, autor a peste 10 volume de proză, victimă a bolșevismului, a rămas în memoria orașului său natal nu doar prin creația artistică, ci mai ales în memoria afectivă a câtorva sute de copii care au simțit că <acasă> poartă numele scriitorului.
Casa de Copii din Gura Humorului, s-a transformat, în anul 2015 în Centru de Servicii Multifuncționale pentru Copilul aflat în Dificultate. În prezent, centrul acordă servicii sociale în 8 apartamente, 6 case de tip familial și un centru de recuperare, scopul său fiind de a asigura beneficiarilor condiţii corespunzătoare, care să-i ajute în dezvoltarea armonioasă și formarea lor ca adulți responsabili. În cadrul centrului de la Gura Humorului s-au înființat, de-a lungul anilor, un atelier de croitorie, un atelier de patiserie și un salon de frizerie și coafură, care au permis dezvoltarea abilităților practice ale banaficiarilor, dar și petrecerea într-un mod util și constructiv a timpului liber.
Concursul de soluții SISO (Sidorovici Inovație Suport Ocupație) HUB pentru micii meseriași propune o nouă viață pentru casa Sidorovici, care să devină un centru modern de formare pentru copii, deschis către comunitate.
Concurs de idei pentru amenajarea unui spațiu de educație non-formală
Organizațiile pentru promovarea serviciilor suport pentru angajare au fost întotdeauna considerate principalii experți în incluziunea socială și au atins un nivel înalt de experiență în acest domeniu.
Vasile Gafiuc, Președintele Asociației Institutul Bucovina
„Obiectivul amenajării casei Sidorovici este de a crea un spațiu de învățare aplicată în vederea dobândirii de abilități pentru o viață independentă, organizând ateliere innovative de programare pe calculator, lego engineering, gastronomie, artă plastică și meșteșuguri .”
Arhitectura trebuie să se adapteze noilor nevoi ale societăţii, să ofere un cadru de desfăşurare diferitelore activităţi extracuriculare. Importanţa acestui demers este dată de preocuparea manifestată de societatea contemporană în educarea tinerilor sub diferite forme, în afara celei clasice de invăţământ. Procesul de învățare poate fi dezvoltat, aprofundat, poate deveni semnificativ dacă programa şcolară determină elevii să devină participanţi activi la proces prin interacţiune, roluri multiple (ascultător, critic, mentor, prezentator) şi implicare socială (lucru în echipă, discuţii, dezbateri).
Potrivit unei definitii practice, data de Forumul european al tineretului, educatia nonformală corespunde unui conglomerat de unelte si scheme de invatare considerate alternative, creative sau inovatoare fata de sistemul clasic, traditional.
Beneficiarii spațiului sunt elevi, în special din ciclul gimnazial, dar și din ciclul primar sau de liceu. Spațiile create trebuie să aibă un grad ridicat de flexibilitate, adaptabilitate.
Pasul 1. Implică studenții.
Obiectivul principal al concursului de idei este elaborarea unui concept pentru un spațiu de educație non-formală, destinat copiilor din cadrul Centrului de Servicii Multifuncționale pentru Copilul aflat în Dificultate, dar și copiilor din afara centrului care doresc să se înscrie la activitățile desfășurate aici. Spațiul destinat amenajării este Casa Sidorovici, mai precis parterul și etajul 1 al acestei locuințe.
Provocarea pe care o lansăm studenților este condiționată în mare măsură de găsirea unui echilibru între rigorile tehnice ce țin de desfășurarea în condiții de siguranță și confort a activităților educaționale și posibilitățile nenumărate de exprimare creativă la nivel de concept. Se dorește realizarea unei amenajări “cu suflet” și personalitate a spațiului interior, crearea unui mediu cald, primitor și funcțional. Soluția desemnată câștigătoare va fi implementată efectiv.
Concursul caută să promoveze studenții, oferindu-le oportunitatea de a-și pune în practică ideile și de a le promova unei categorii mai largi a publicului.
Pasul 2. Evoluează conceptul.
Plecând de la nevoia unei noi funcțiuni și identități pentru casa Sidorovici vă propunem elaborarea unui proiect de amenjare pentru un spațiu de aproximativ 300mp (parter și mansardă), în echipe de maxim 4 studenți. Prin soluția elaborată se va propune:
- organizarea funcțională a spațiilor de la nivelul parterului și a mansardei (doar spațiul de la primul nivel de peste parter), conform cerințelor de temă;
- rezolvarea corectă, respectând cerințele legate de sănătate și siguranță la incediu a accesului la mansardă (se va propune desființarea scării existente și înlocuirea acesteia cu una nouă);
- realizarea unui concept de finisare a spațiilor (pardoseli, finsaje interioare pereți, tavane) coerent și pragmatic;
- propunerea unor piese de mobilier care să răspundă corect necesităților funcționale și care să se integreze armonios într-un concept unitar;
- propuneri pentru corpuri de iluminat, accesorii, sisteme interioare de umbrire, etc., cu un buget redus și calitatăți estetice.
Cerințele temei legate de spațiile funcționale presupun următoarele:
- Zonă de acces – dulap depozitare cu cuier
- Zonă de educație (va fi amenajată la nivelul parterului)
– sală informatică (8-10 elevi);
-atelier gastronomic (prevăzut cu vestiar filtru cu dușuri și acces separat pentru aprovizionarea cu alimente);
– lego engineering (spațiu pentru dezvoltarea abilităților tehnice și creative folosind cuburi lego);
– spațiu de creație artistică;
– cameră senzorială (terapie individuală prin muzică/lumini.
La nivelul parterului se va propune reorganizarea grupului sanitar, astfel încât să răspundă corect nevoilor persoanelor cu dizabilități. Se va renunța la dușuri.
- Zonă de consiliere, birouri formatori (va fi amenajată la nivelul mansardei)
– birouri administrative;
-spații pentru consiliere psihologică;
– spații multi-funcționale.
Se va asigura accesul în toate spațiile de la nivelul parterului a persoanelor cu disabilități.
Este de preferat găsirea unor soluții cât mai apropiate de configurația actuală a casei. Este posibilă realizarea unor altor goluri de uși în pereți și închiderea golurilor existente, dar, din considerente structurale este de preferat ca aceste intervenții să fie minime. Pot fi creați pereți suplimentari de compartimentare atât la nivelul parterului, cât mai ales la nivelul mansardei.
În ceea ce privește intervențiile pe fațade (pentru realizarea unui alt acces), acestea sunt posibile pe fațada posterioară și pe cea lateral-stânga, dar, la fel, ar trebui să fie limitate.
Pasul 3. Rezolvă spațiul.
Pentru realizarea unui mediu de lucru cât mai plăcut, trebuie avute în vedere următoarele aspecte: asigurarea calității aerului din spațiul interior, asigurarea confortului termic, acustic și vizual, propunerea unui sistem de iluminare artificială corespunzător cu funcțiunile spațiului.
Se poate interveni, în ceea ce privește finisajele interioare, asupra următoarelor elemente constructive: pardoseală, tavan, pereți.
Este de preferat ca finisajele propuse și corpurile de iluminat să fie din gama produselor existente pe piață și ușor de implementat/ achiziționat, proiectul final dorindu-se a fi cât mai aproape de practica reală de arhitectură.
Piese desenate obligatorii:
– plan amenajare sc. 1/50
– plan pardoseală sc. 1/50
– plan tavan sc. 1/50
– desfășurate ale spațiului sc. 1/50
– axonometrie sc. 1/50
– scheme conceptuale
– perspective, colaje, schițe
– planșă atmosferă (moodboard)
– extras de materiale, corpuri de iluminat (în cazul în care sunt propuse sisteme existente pe piață – i.e. Philips, Volta) și alte sisteme considerate relevante (protecție solară interioară – i.e. jaluzele, paravane)
Condiții de participare:
Toți participanții la concurs trebuie să fie studenți la o facultate de arhitectură. Echipele formate pot beneficia de îndrumare din partea unui cadru didactic.
Participarea poate fi individuală sau în echipe (cu condiția ca echipa să aibă cel mult 4 membri). Participanții pot fi de la orice facultate, din Iași sau din alte localități. De asemenea, participarea este condiționată de semnarea unui angajament prin care echipa câștigătoare se obligă să ofere detalii suplimentare în termenul prevăzut.
Calendar și metodologie concurs:
- septembrie – lansare concurs
19 septembrie ora 18:00 – prezentare on-line a temei de concurs
meet.google.com/oxd-jjno-xoa
14 septembrie – 30 septembrie – Perioada de înscriere
- înscrierea se va face prin formular Google Forms (https://forms.gle/75Rqxr3qpzgdvt4N7) cu numele concurentului/ echipei, numele membrilor, adresă/e de email);
- participarea poate fi individuală sau în echipe de până la 4 persoane;
4 octombrie – Validarea concursului
- este necesară înscrierea a cel puțin 4 concurenți/echipe;
- după înscriere, echipele vor fi adăugate în grupul de discuții Hub pentru micii meseriași – unde vor putea interacționa pentru informații suplimentare și feedback cu organizatorii și profesorii coordonatori ai competiției;
7 noiembrie – Depunerea proiectelor
- 2 planșe format A1;
- Planșele vor fi predate în format .pdf, la 300 dpi in drive-ul: https://drive.google.com/drive/mobile/folders/1wNy58gomXOW8hfREioLsF9luJhUA1Xil?usp=sharing
- Tehnica de redactare a planșelor este la alegerea candidaților;
- Planșele vor conține codul unic primit la înscriere; acesta va fi scris în colțul din dreapta sus cu fontul Myriad Pro – BOLD– dimensiune 48BT;
7-10 noiembrie – Jurizarea
- Membri juriului: Katharina Haberkorn, Mihaela Pintilie, Vasile Gafiuc , Șl. Dr.arh. Călin Corduban, Asist. Drd. Tiberiu Teodor-Stanciu.
- Criterii
de jurizare:
- realizarea unui spațiu coerent din punct de vedere al organizării cu atenție la flexibilitate, ergonomie și evoluție în timp;
- creionarea unei atmosfere calde, familiale într-un stil contemporan, relaxat, confortabil;
- adecvarea răspunsului la tema de proiectare și la cerințele beneficiarilor;
- se va puncta claritatea procesului şi demersul de a urmări şi controla evoluţia conceptului, precum şi abilitatea de a lucra în paralel cu piesele care descriu spaţiul de amenajat;
- se va puncta ușurința de implementare a conceptului în practică;
15 noiembrie – Premierea
- Premiul I – 1500 lei, Deplasare de 3 zile pentru mebrii echipei într-un program pentru tineri în Marea Britanie
- Premiul II – 1000 lei
- Premiul III – 500 lei
*Releveul spațiului este anexat în format .pdf și .dwg împreună cu o serie de fotografii.
Releveu:
https://drive.google.com/drive/folders/1C7v_fR2GrVFEEaRvu6iNFNuf1Z64h2Wr?usp=sharing